Bevrijdingsmaand -Stadskanaal 75 jaar -Onder voorbehoud- uitgesteld tot 29 augustus

We hebben besloten de opening van de expositie -onder voorbehoud- te verplaatsen naar 28 augustus.

Waarom die datum? Die is ingegeven door het feit dat in 1945 in dat weekend Koninginnedag werd gevierd. De eerste Koninginnedag na de oorlog. In het hele land werden daarom erebogen opgericht, feesten georganiseerd en optochten gehouden vanwege de verjaardag - op 31 augustus - van de toenmalige vorstin Wilhelmina.

De gekozen datum van 28 augustus refereert ook aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, want eind augustus 1945 capituleerde eindelijk ook Japan en eindigde daarmee eveneens de oorlog in Nederlands Indië.

Op 12 en 13 april 2020 is het 75 jaar geleden dat Stadskanaal is bevrijd door Poolse en Canadese militaire eenheden.
Wij willen dit herdenken door middel van onderstaande activiteiten.

- Expositie in de maand van Herdenken
‘Between Light en Darkness’ door Theodora Plas.
- Verhalen van oorlog en bevrijding
Interviews met buurtgenoten

- In zaal “Ons Huis” zijn vanaf 29 augustus t/m 26 september diverse materialen uit de oorlogstijd tentoongesteld. Ook zijn daar de verhalen uit de interviews verbeeld.

-30 augustus 2020, om 15:00 uur: bevrijdingsdienst, onder leiding van ds. Gerrit Heuver, met vocale medewerking van Irene van Wijk.

- 13 september 2020, 15:00 uur: muzikale bevrijdingsmiddag met o.a. liederen uit die tijd met medewerking van “Inspiration by brass” o.l.v. Piet Brinks.