Toren en klok

De toren is gebouwd rond 1850.

De Luiklok

De toren heeft meerdere luiklokken gehad:

a) Luiklok; brons; Wolter Westrhues; 1505. Tekst: “MUNCIPOR ANTHONIUS LATHANE PROCUL IMPETUS ABLIT WOLTER WESTRHUES ME FECIT ANNO DOMINI M VcV”. Herkomst: in 1803 door de stad Groningen geschonken aan NHK, Ter Apel; sinds 1816 in de  voormalige Oosterschool van Stadskanaal; Vergoten.

Lit.: van der Aa, p.655; M.D.Ozinga, De Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst, deel VI, de provincie Groningen, eerste stuk: Oost-Groningen, ‘s-Gravenhage 1940, p.211.

b) Luiklok; brons; L.J. Elsinga en Zoon, Groningen; 1859.

Tekst: "TOT DEN OPBOUW VAN DEZEN TOOREN IN DEN JARE 1859 IS DOOR HET KOLEGIE VAN KERKVOOGDEN & NOTABELEN H. VAN DER BORGH KERKVOOGD, H.H. SPIER ID., A.G. ALTONA ID., E.A. VENINGA, NOTABEL, H.A. MUNNEKE ID., J.G. VAN DER LOEFF, A.A. VEGTER, W. VAN DAM, K.M. DE HAES, J. VAN DER BORGH, J. VAN DER TUIK, H.K. BEENES, K.A. ALTONA, TERWIJL DEN HEER B. RIEDEL HIER PREDIKANT WARE. L.J. ELSINGA & ZOON HEBBEN MIJ GEGOTEN TE GRONINGEN VOOR STADS NIEUWE KANAAL".Vervangen door c) en naar Nederlandsch Oost-Indië (Indonesië) gestuurd.

Lit.: Pathuis & de Visser, p.68-69 nr.369.

c) Luiklok; brons; afm. 72 cm; gesigneerd voorzijde "FIRMA VAN BERGEN",

achterzijde “HEILIGERLEE” tussen “19” / “31”.

Literatuur: Pathuis & de Visser, p.69, nr.370

d) Huidige Luiklok

brons; gesigneerd voorzijde :

"FIRMA VAN BERGEN", “HEILIGERLEE 1947”

Opschrift achterzijde: "NED.HERV.KERK/ Sj ZUIDHOF/ O.A. SLIM/ TH. LANDEWEER".

In de periode 1987-1988 is de toren grondig gerestaureerd; met name de houten spits met loodbedekking heeft nogal wat arbeid gevraagd.

In 2001 is een nieuwe klokkenstoel van roestvaststaal gemaakt en in de toren gemonteerd omdat de oude klokkenstoel niet veilig genoeg meer was om de klok nog te luiden.